Alla inlägg under november 2009

Av Silly - 20 november 2009 19:03

Det var ingen hit att gå till veterinären. Vi skulle få tänderna sanerade, Cutie och jag, men veterinären tyckte att det behövdes dra ut fler tänder på mig... Han drog ut en hel massa förra året, så nu finns det inte mycket kvar att tugga med. Jag fick välling när jag kom hem. Sen fick jag pyttefjantens valpmat. Det är pyttesmå kulor, som matte lägger i blöt så det blir en enda gegga. Pyttefjanten äter hellre våra stora kulor. 


Matte var på universitetet idag, så vi fick vara ensamma rätt länge. Vi bryr oss inte, men pyttefjanten hade tydligen längtat..., hon slickade på mattes ansikte  flera minuter utan uppehåll när hon kom hem. Matte berättade att hon inte var ensam om att ligga efter med uppgifterna (har dom andra oxå jobbiga pyttefjantar hemma?), men nu tänkte hon ta tag i pluggandet i helgen. De hade diskuterat Skinner och matte tycker att det han kommit fram till handlar om motivation, men det tyckte inte läraren. Skinner själv tyckte också att det var något helt annat än det han höll på med. Antagligen för att han var rationalist och empiriker och inte bryr sig om inre känslor för de kan inte observeras eller mätas. Matte tycker iallafall att Skinners teorier är applicerbart på undervisning eftersom det handlar om motivation. Förra gången var det begreppet "gott omdöme" som läraren och matte hade olika åsikter om. Matte tycker att man kan utveckla ett gott omdöme genom erfarenhet. Men det tyckte inte läraren. Dessutom menade läraren att man inte kan tala om "gott" omdöme när det gäller vetenskaplighet, eftersom det är en värdering och inte kan mätas. Matte tycker ändå att allt inte behöver kunna mätas... Matte är nog inte så vetenskaplig. I alla fall inte när det gäller kvantitativ forskning. Matte är mer intresserad av kvaliteter. Hon är lite halsstarrig tror jag. 


Av Silly - 15 november 2009 13:39

Ok, det är mycke nu! Matte jobbar, pluggar eller är barnvakt åt pyttefjanten. Jodå, hon bryr sig om oss också! Och det går riktigt bra att gå promenad med hela gänget. Alla tre i mattes ena hand.  Cutie och jag blir lite försiktiga när vi har den där lilla saken bredvid benen. Sen tar matte upp henne och lägger henne i väskan, och då kan vi promenera lite raskare och längre.


Lillhusse är hemma på permis och har ont i örat. Befälen har förberett dem på att de kan få öronproblem när de dyker så mycket, men nu är han förkyld också. Veckan som gick var visst tuff. De har börjat dyka i Östersjön. Tre grader, läckande dykardräkt, ingen sikt pga dy och slam, och så ska de bygga en låda där på botten! Ja, ja, lycka till!


Matte ligger efter med pluggandet pga pyttefjanten.


 


Hon trodde hon skulle kunna sitta och läsa medan pytte sover, men pytte vill helst sova i famnen, och går matte ifrån pytte blir hon tvärvaken och ska leka och hoppa och bita. Jag tycker inte dom ska skämma bort henne på det där sättet! Fast det är nog mest husse som skämmer bort... Matte säger att om vi inte uppfostrar henne nu redan, får vi en liten djävul! Husse säger att hon ju bara är en bebis. Jag håller på matte. 


På onsdag ska Cutie och jag gå till veterinären och ta bort tandsten. Usch!


Av Silly - 3 november 2009 20:40

Dom kallar henne pyttefjant, puttinutten, pluttis osv, men hon heter Soya. Hon är rätt ok tycker jag. Cutie är lite mer ambivalent. Husse och matte måste hjälpa till att vakta Cuties mat när vi ska äta. Går Cutie därfirån kommer puttinuttVARGEN och käkar ur Cuties skål! Ändå har hon en egen skål full med mat! Jag menar, hon behöver ju inte så mycket mat....! Tur att min matskål har höga ben!

Sen har husse o matte köpt små leksaker åt henne, men vem är det som stjäl Cuties STORA leksaker och tuggben? Jo Pyttefjanten. Fast då brukar Cutie stjäla hennes små leksaksmöss.

På kvällskvisten kör hon stora rejset i dubbelsängen. JAG FATTAR INTE att hon kan springa så fort att hon ligger ner i kurvorna i SÄNGEN?

Ovido - Quiz & Flashcards