Alla inlägg under april 2009

Av Silly - 28 april 2009 22:33

Nu har jag kräkts 2 ggr och lämnat maten orörd ännu fler ggr...! Fattar inte matte att maten hon köpt är äcklig?? Och matte bara: "Vojne, vojne, nu har jag köpt 25 kg hundmat och hundarna vill inte ha den! Får man pengarna tillbaka?" Ja, hur gör man när hundarna inte vill ha maten. Matte provade en ny sort och det var det äckligaste vi smakat!

Matte får ringa affären: "-Mina hundar gillar inte eran mat, den är äcklig, så jag kommer och vill ha pengarna tillbaka!" Funkar det?


Sen måste jag väl rapportera att tisdagsträningen gick bra! Lillhusse pressade tiden 1,3 sek sen förra tisdagen. Själv var han dock lite missnöjd, men det beror kanske på att däcken börjar ta slut, han fick en massa släpp. Däcken har väl gått en 6-7 tim. nu. (Tur att man inte behöver byta däck med samma intervall på bilen, tänkte matte då...)


Matte är lite tråkig nuförtiden.  Igår satt hon med bokföring i 4 tim. efter jobbet. Hon har bytt revisor, och den här nya som är lite mer nitisk än den förra (men det är väl därför man har revisor?) gav henne (och förra revisorn) bakläxa. Det var bara att leta fel i pärmar flera år tillbaka.... Sen är det en massa kurser som är på väg att ta slut, och alla elever ska hinna med saker, matte måste fundera ut preliminära betyg, kolla och se till att de gjort alla uppgifter osv. Och i helgen satt hon sådär en 5-6 timmar med uppsatsen i magisterkursen (den lilla uppsatsen, som matte gör större än vad den behöver vara, om jag får säga vad jag tycker...).


Men vi har iallafall fått gå till sportfältet så sent som idag, på mattes lunch. Då träffade vi nån liten pitbullvalp och nån obestämbar lurvtuss, men vi bara blängde på dem och travade iväg till roligare saker... olika lukter.... 

Av Silly - 26 april 2009 21:51

Idag var det lite segt på förmiddagspromenaden. Matte blev väl trött på mig för att jag segade i kopplet. Men det var ju så varmt! Hon kopplade loss mig så jag skulle få gå i min egen takt bakom, men då... Sportfältet i sikte! Jag travade lugnt och beslutsamt bort mot grinden och lyssnade inte på mattes rop. Okej då, hon släppte in oss. Där fanns det trevliga hussar och mattar som klappade och bjöd på vatten. Hundar var det också, men dom var inte så spännande. Jag rejsade väl sådär 30 m, lite lagom. Cutie knappt det. Vi blev klappade och gick och luktade lite och sen gick vi hem. 


Efter det var matte och husse borta nästan hela dan i verkstan förstås, fastän matte hade hoppats hinna ta en sväng till stugan, vilket inte hanns. 125:an skulle fixas efter kraschen i måndags och det krånglade mer än det borde. Matte kom hem o var alldeles svart om händerna (husse mekar förstås mest och bäst, men matte lyckas alltid se ut som hon gjort en massa...)

Av Silly - 22 april 2009 07:50

Nöjda igen! Lillhusse körde prickfritt på Hondan på tisdagsträningen! Vädret lurades lite, det började med sol på sen eftermiddag men övergick snart till kallt och blåsigt igen. Men med däcksvärmare innan körningen märktes inte den kalla banan av. Oljespillet var sanerat och borta. Så allt funkade igen!

Lillhusse verkade dock inte nöjd med tiderna på 1.10 och tyckte inte han fick till spåret riktigt bra, men matte och husse menade att det var bra med tanke på att han precis börjat köra 600. Och han körde stabilt!

Kanske är det som lillhusse sa efter vurpan igår: "Jag tror aldrig att 125:an har gillat mig riktigt..."  Ja, 15 ggr har han blivit "avkastad" nu!


Cutie och jag är dock lite missnöjda med matte. Det har blivit korta promenader senaste dagarna. Matte ska alltid iväg på nåt annat hela tiden. Men idag lovade hon en längre prommis! 

Av Silly - 20 april 2009 22:41

Juniorträning, kallt, hann köra 6 varv, krasch!

Dels var banan väldigt kall, men så hade några kört rallycross i helgen och skjutit en motor och olja på banan. Sånt ska man ta bort efter sig, men de hade slarvat...

Lillhusse gick det bra med, och det är viktigast!

Aprilian är inte så snygg längre....

Husse lappar skinnställ.

Meka, meka!


Imorrn är det 600-körning. Men då sätter matte stopp om det är lika kallt och det fortfarande är olja på banan (de försökte sanera så gott det gick ikväll).


Av Silly - 19 april 2009 21:18

För en gångs skull verkar saker gå i lås för familjen denna helg. Lillhusse (lillebror) fick moppen såld till första spekulanten. Matte har sammanställt alla sina 113 enkätsvar, hunnit plugga om gruppobservationer och gjort uppgifter till eleverna.

Imorrn är det 125-träning och 125:an står redo med ny växellådsolja. I övermorrn är det träning för stora cyklar och 600:an står redo, nyvaxad och laddad. Bensin är bunkrad. Husse har fått ihop och provkört Aprilia 00:an som ska säljas. Går som ett spjut!

Matte har förstås inte rättat alla 60 hemuppgifterna om datateknik och upphovsrätt, och skrotbilen har laddat ur batteriet IGEN, men livet är aldrig perfekt!

Vi har fått springa på sportfältet. Matte låter mig inte springa så mycket som förr, men det är väl antagligen bra, jag får väl ont annars.... 

Så saker har funkat! 

Av Silly - 12 april 2009 12:21

Men det började inte så bra... Färdigpackade vid 21.00 på onsdagskvällen i regnigt och trist väder tuffade vi iväg. Men.... något skramlade och lät konstigt i styrservon. Vände hem, husse hissade upp bussen och började meka. Nytt försök, lät bättre. Kom iväg framåt 23.00 Dimmigt så man knappt såg att köra. Framme i Karlskoga kl.01.00 Tog första bästa plats i depån och kopplade in el. Sova!


Vaknade till regnigt, grått och kallt. Första körningen framskjuten. Lillhusse fick skjuta på 600-debuten och fick köra 125:a på den våta banan. Coachning av instruktör hela dagen. 20 min körning, 20 min teori, 20 min vila om igen. Totalt blev det 7 körpass under dagen. Det gick bra, men det var någon som längtade efter att köra 600..... Och husse och matte stod och frös i snålblåsten.


Nästa dag vaknade vi till dimma. Man såg några meter framför sig. Första körningen framskjuten. Men så lättade dimman, solen kom fram och banan torkade snabbt. Dags att ta fram 600:an! Det blev 7 pass den här dagen också, individuell coachning av instruktör och allt gick jättebra! Lillhusse överlycklig över att köra 600! Det roligaste han gjort på länge! Startträning på eftermiddagen då han fick känna på krafterna i hojen. Två starter på bakhjulet...! Nästa dags startträning gick bättre, när han lärt sig tekniken.

Summering: En lyckad påskhelg. Två dagar av tre med sol. Positiv feedback av instruktörerna, fick byta till snabbare grupp, fick totalt över 6 timmars körning, varav 4-5 timmar på 600. Och Cutie och jag hade det rätt bra också i våran sköna säng i bussen och på små promenader runt depån.


Men inte ville man veva ut markisen när solen äntligen kom fram! 

Av Silly - 8 april 2009 11:19

Efter senaste tidens sena nätter i verkstan med pyssel och knåp med buss och motorcyklar är det nu dags att använda dem. Ikväll ska allt till Karlskoga för att lillhusse ska på träningsläger med både 125:an och 600:an. Vi får också följa med!


Att det måste mekas med motorcyklarna kan jag förstå, det ska servas och ställas in och fixas hela tiden.

Men bussen? Blir den aldrig klar? Vi använde den ju förra säsongen och det gick hur bra som helst. Men nu har det isolerats och tätats så det inte drar kallt, det har byggts om bord (med gångjärn så det kan fällas upp, så vi kan sova därunder), det har dragits nya kablar och eluttag (så lillhusse kan spela musik och köra dator), det har byggts små hyllor och anordningar för förvaring av batteriladdare, värmefläkt och Playstation, det har monterats takbox och markisen har fått ett plåtskydd mm mm i oändlighet. Jag börjar ana att husse och matte inte vill bli klara. Det har blivit deras lilla hobby.

Neverending story!

Av Silly - 3 april 2009 20:47

Jag tar upp temat på mattes syrras blogg: "Kommentarer man minns"...

Matte pratade om finanskrisen på lektionen och en elev frågade:

"Men var tar alla pengar vägen nånstans?" En helt naturlig fråga.


Vårtecken 1:  A-lagarna tar plats ute på stans bänkar i solen. Kommenterar alltid hur snabba vi är, hur smala vi är (inte matte förstås), hur fina vi är (matte medräknad ju fullare de är).

Apropå kommentarer: En kom fram idag och ropade "Nämen hej på er!" Matte svarade "Hej!" Han sa: "Jag hejade inte på dej, jag hejade på hundarna!" Nähä! Ursäkta!


Vårtecken 2: MÅSJÄVLARNA börjar leta var dom ska lägga ägg. Inte på vårt tak! 


Vårtecken 3: Grannsonen har fest på balkongen (just nu) 

Ovido - Quiz & Flashcards