Alla inlägg under juli 2008

Av Silly - 31 juli 2008 16:48

Matte pratar om att återuppta spinningen. Måste komma iform säger hon. Har hört det förr...

Här är en som vet hur man kommer iform! 

Av Silly - 28 juli 2008 21:01

Det blev inte bara lugn och ro i stugan denna helg...

Först var vi bjudna till grannarna på grillning. Deras stuga har inte lika mycket vass utanför sin tomt som vår, så Cutie och jag kunde springa rakt ut i vattnet.  Matte hade sett till så att vi inte kunde komma ut från tomten, men vattnet hade hon glömt! Så Cutie tog världens race ut i vattnet och plaskade omkring, och jag var inte sämre än att jag hakade på. Matte blev nästan hysterisk och trodde att vi skulle smita, eller åtminstone ta oss in på gubben Sur's tomt. Ännu värre! Efter en massa spring och plask kom vi tillbaka och rejsade på tomten. Skitkul! Men matte var lite nervös så efter middagen och innan kaffet fick vi gå hem till våran stuga. 


Några timmar senare kom husse och matte hem, jätteglada blev vi! Jag tog världens fart och sprang och mötte matte, tvärvände och skulle ta ett rejs åt andra hållet... Då kom Cutie som en kanonkula i mörkret och sprang in i mig! Aaaajj aaajj aaajjj!! Ont! Jag stod och skrek ett tag, sen tog husse och matte hand om mej, kände på mej och masserade ena benet för de trodde jag fått kramp. Jag blev lite lugnare efter en stund och gick iväg, men så vinglade jag och höll på att ramla omkull några gånger. Till sist föll jag verkligen omkull, med huvet inböjt benen rakt ut åt varsitt håll och matte fick panik. Såg nog läskigt ut. Jag tror jag svimmade eller nåt. Matte och husse lade mig på min hundsäng och försökte lugna ner mig, och så började husse ringa runt efter veterinär. Hur lätt är det kl. 03.30 en lördagnatt? Jag tror han ringde alla veterinärer och djursjukhus i östergötland och kom till slut fram till Strömsholm (Inte i östergötland) där de hade jour, bara 20-25 mil bort eller vad det kan vara...

Det finns ingen akut djursjukvård på helgen på närmre håll! Husse hade känt på min ryggrad och tyckte jag ömmade. Mina ben bar ju inte så det var väl inte orimligt att tro att det hänt nåt där. Djursjukvårdaren som var i Strömsholm tyckte matte och husse skulle låta mig ligga still till nästa dag. Fanns inte så mycket mer att göra. En annan veterinär husse ringde till kunde inte göra något annat än att komma och avliva mig om husse och matte ville det. Ta reda på vad som var fel kunde hon INTE göra. Då blev husse arg (och tur var väl det). Husse och matte vakade över mig halva natten och sen somnade de. Då passade jag på att gå ut o kissa på morgonkvisten... matte vaknade och blev alldeles till sig! Så det enda jag fick av det var en rejäl muskelskada, en stor bula på låret... Lite stel, men rätt ok. Jag tänker inte tala om varför jag svimmade och inte kunde hålla mig på benen, så matte och husse undrar fortfarande vad som hände med mig då på natten... Matte ville åka in till djursjukhuset och kolla mig, men när hon såg att jag var som vanligt igen slapp jag det.


Nästa dag körde nån fyrverkerier i grannskapet och då fick jag ett helvete igen... Sen blev det åska...


Förutom det var det rätt ok. Vi badade och hade det skönt. Matte o husse också. 

Av Silly - 24 juli 2008 19:04

Husse fixade med värmen i bussen (sommarens hittills varmaste dag). Matte åkte och köpte några blommor till stugan och så åkte vi dit och såg hur det var där. Det var sig likt och så blev det fint när matte rensade i ogräset och planterade ut lite nya blommor. Jag tycker att matte och husse lyckades riktigt bra med en traditionell könsbunden arbetsfördelning idag: Husse - buss, matte - blommor...


Cutie är mer förtjust i att åka husbussen än att vara i stugan. I stugan ligger hon inne och gömmer sig för insekter. Själv trivs jag bra där.


Bussen ska besiktigas imorgon och efter det har de tänkt ta lite semester. Om nu bussen går igenom - den måste vara resklar när det är dags att ge sig ut på nästa tävling i Norge den 22 - 24 augusti.


Av Silly - 22 juli 2008 15:11

Matte kom in på magisterutbildningen till slut. Men jag vet inte om det är så lyckat. Hon har för mycket att göra som det är: heltidsjobb och en massa filmer att göra på "fritiden" förutom att ta hand om Cutie och mig, och RR-träningen och tävlandet och mekandet det medför. Vi får se om hon håller ut i höst.... Lycka till!


Idag fick vi "springa" på sportfältet, men det blev mest cocktailparty av det hela, sniffa på nya bekantskaper som en flat, två siberian husky, en finsk lapphund, en minilabbe och en rottweilervalp. Lyckades inte få fart på Cutie heller. Hon är lite osocial tycker jag...


Sen satte sig matte att redigera film, men det gjorde inte så mycket för vi var rätt sega. 

Av Silly - 21 juli 2008 11:04

...och storebrors nionde! Det är otroligt, men på 2 säsonger har lillebror inte vurpat en enda gång förrän igår i racet på Gelleråsen!


Så här var det: Vi tuffade iväg mot Karlskoga fredag kväll, husse, matte, lillhussarna, Cutie och jag. Fullsatt i bussen med andra ord! Norskt mästerskap och svenska nationella tävlingar på Gelleråsen. Oroliga för regn var vi, och det kom förstås lagom till första tidskvalet på lördagen. Lillhussarna körde ändå bra, första gången de överhuvudtaget sett banan, och i regn. Kom femma och elva. Nästa tidskval blev på torr bana. Alla körde förstås snabbare och lillhussarna kom nia och tia (av 25 st.) Bra tider för att vara första gången på banan: 1,26,5 och 1,26,7. De fick nr 9 och 10 som startordning. Bredvid varandra i tredje led.


Dags för första racet på lördagen: Storebror körde upp sig till en åttondeplats. Lillebror hade problem med växlingen och placerade sig på en tolfteplats. På Gelleråsen är det en del snäva kurvor där man måste växla mitt i nedlägget, och han hade svårt att nå växelpedalen på utsidan.


På söndag morgon flyttade husse upp växelpedalen.
















Söndagen inleddes med 10 min warm up, och lillebror kunde konstatera att det funkade bättre med växlingen. Fyra timmar kvar till racet. Vid lunch kom ösregnet som aldrig ville ta slut... Stora vattenpölar överallt och det fyllde på! Banan blev otroligt hal, bla pga av att man lagat vissa delar med ny asfalt veckan före.


Dags för race 2. Regnet avtog men banan var lika våt. Matte och husse sa: "Kör lugnt och se till att komma i mål!" Uppvärmningsvarvet började med två avåkningar... (dock inte lillhussarna). Vid starten stod lillhussarna i tredje led på plats nio och tio. Lillebror fick en kanonstart och drog iväg som ett spjut till en andraplacering! Men så kom norrmännen som hade regndäck och drog om. Varv på varv låg dock lillhussarna femma och sexa och körde jättebra på det hala underlaget. Fem förare till åkte av... Och så var även storebror borta. Lyckades inte bromsa in i högern efter rakan. Lillebror höll dock en säker femteplacering, långt före sexan. Två varv kvar! "Håll kvar och kör lugnt så tar du femteplatsen, och tredjeplatsen i svenska tävlingen!" tänkte husse och matte. Man körde samma tävling som två: En norsk tävling och en svensk tävling där norrmännen räknades bort eftersom de får ha regndäck och svenska juniorer normalt sett inte får köra på regndäck. Men... så var även lillebror borta! Lyckades inte bromsa in i den tvära böjen vid Ejes. Kort därpå flaggades rött och ambulansen åkte ut till kurvan där lillebror åkt av. Matte med hjärtat i halsgropen. Men det var fler som åkt av där. En av dessa voltade ordentligt. Racet var nu slut, rödflaggat ett varv innan ordinarie målgång.


Tävlingsledningen satte resultatet efter varvet innan rödflaggningsvarvet. Hade lillebror hållit ut ett halvt varv till, bara.... Nåväl, de körde bra och höll sig på hjulen många varv. Tio förare av 23 körde av, så de var i "gott" sällskap. Banan var såphal! Det bästa var att lillhussarna var helt oskadda. Inga större skador på hojarna heller. I regn är farten låg och när de ramlar händer oftast inte så mycket eftersom de glider på den blöta asfalten. Storbror tyckte han gled på rygg på banan i en evighet. Hann till och med tänka att "oj, jag måste skydda baken på skinnstället och glida mer på puckeln istället" och ändrade ställning medan han gled. Efteråt syntes knappt ett märke på skinnstället!


Ändå var de ganska nöjda, kul bana att köra på, relativt bra tider. Synd bara att de inte fick köra mer på torrt. Storebrors bästa tid: 1,26,0. lillebrors bästa tid: 1,26,7.


Cutie och jag sov den mesta tiden i dubbelsängen som husse byggt åt oss i bussen (eller var det åt husse o matte?). Vi fick komma ut och lufta oss rätt ofta, så det var rätt ok. Kan nog funka att åka med fler gånger..

Av Silly - 17 juli 2008 12:43

Precis hemkomna med husbussen efter en test-semester i Hallmare havsbad. 1 dag o 2 nätter campingliv. Det gick an, men jag var väldigt stressad på resan ned och första timmarna på campingen. Sen var det rätt ok. Men husse och matte konstaterade att de inte var ämnade för att bo på en campingplats. Nu ska husse och matte laga käk att ta med, fixa bussen, lasta verktyg, motorcyklar och lite annat för att åka på tävling imorgon i Karlskoga. 2 dagar o 2 nätter i husbuss i depån.

Av Silly - 13 juli 2008 13:17

Idag lagar de bromsarna på Volvon.

Jag roar mig med att se på "Best race-start ever!".

Av Silly - 11 juli 2008 21:07

Detta klarade vi oss ifrån idag....

Ovido - Quiz & Flashcards